Cannabis wpływa na poszczególne osoby na różne sposoby — niektórych uspokaja, podczas gdy innych pobudza. Wynika to prawdopodobnie z poziomu przyzwyczajenia oraz indywidualnych czynników metabolicznych. Aby określić rzeczywisty wpływ konsumpcji na tętno spoczynkowe, zespół badaczy ze Szwajcarii i Stanów Zjednoczonych zbadał mierzalne skutki używania marihuany. Odkryli, że jedynie niedawna konsumpcja cannabis prowadzi do obniżenia tętna spoczynkowego. Jeśli konsumpcja miała miejsce dawniej, obserwacja ta już nie była widoczna.
Zgodność z wcześniejszymi wynikami
Poprzednie badania z tzw. próby CARDIA nie wykazały związku między konsumpcją cannabis — nawet przez dłuższy okres — a zwiększonym ryzykiem miażdżycy, nadciśnienia, anomalii EKG lub innych poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych u osób w średnim wieku. Naukowcy z badania obserwującego ponad 5000 osób donoszą teraz, że uczestnicy, którzy czasem konsumowali cannabis — określeni jako co najmniej pięć razy na miesiąc — wykazywali niższe tętno spoczynkowe niż osoby nieprzyjmujące, łącznie z tymi, które w przeszłości używały marihuany.
Dane zebrano przez okres 30 lat. Naukowcy badali związek między ekspozycją na cannabis a częstością tętna. Uwzględnili również czynniki demograficzne, współistniejące czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego, konsumpcję alkoholu i innych substancji, aktywność fizyczną oraz stosowanie leków beta-adrenolitycznych. Z badania wyłączono wszystkich uczestników z chorobami sercowo-naczyniowymi.
Wnioski naukowców
„Niedawna konsumpcja cannabis była powiązana z niższym tętnem spoczynkowym, natomiast skumulowana ekspozycja na cannabis nie wykazała takiego związku“ — wykazali autorzy badania. Wyniki są zatem zgodne z badaniami epidemiologicznymi przeprowadzanymi na tysiącach uczestników z Europy i Stanów Zjednoczonych. Naukowcy nie znaleźli związku między cannabis a chorobami sercowo-naczyniowymi, śmiertelnością ani wskaźnikami zastępczymi.
Jedynie niedawna konsumpcja cannabis była powiązana z niższym tętnem spoczynkowym, co potwierdza wyniki eksperymentalnych badań. Długoterminowa, bardziej intensywna ekspozycja na cannabis nie wykazała natomiast żadnego związku z częstością tętna, co sugeruje, że wpływ konsumpcji cannabis na tętno jest wyłącznie tymczasowy. Wyniki te zatem uzupełniają rosnącą liczbę dowodów wskazujących, że konsumpcja cannabis w typowym dla populacji ogólnej wymiarze nie ma szkodliwych skutków dla wskaźników zastępczych chorób sercowo-naczyniowych.
Wyniki badania opublikowano na początku marca w The American Journal of Medicine.







































